Egyszerű bejelentés


2024.09.06.Alternate

Az egyszerű bejelentési terv (más néven egyszerű bejelentés) Magyarországon egy olyan eljárás, amely megkönnyíti az építkezést a magánszemélyek számára, főként családi házak építése esetén. Ezt a folyamatot 2016-ban vezették be annak érdekében, hogy gyorsítsák és egyszerűsítsék a kisebb léptékű építkezések engedélyezését.

Az egyszerű bejelentési terv lényege:

  1. Családi házak építése esetén alkalmazható: Olyan lakóépületekre vonatkozik, amelyek legfeljebb 300 m²-esek és nem közös használatú épületek (pl. társasházak) részei.

  2. Engedély helyett bejelentés: Nem szükséges hagyományos építési engedélyt kérni. Ehelyett a tervező által készített tervdokumentációt elektronikus úton be kell jelenteni az Építésügyi Hatóságnak, ahol a tervek beérkezését követően el lehet kezdeni az építkezést.

  3. Tervezői felelősség: Az építész, aki a tervdokumentációt készíti, nagyobb felelősséget vállal a terv helyességéért, mivel az ellenőrzés a hatóság részéről csak utólagos lehet.

  4. Építési napló vezetése: Az építkezés során továbbra is kötelező az építési napló vezetése, ahol minden munkafolyamatot dokumentálni kell.

Az egyszerű bejelentési terv fő célja, hogy felgyorsítsa és egyszerűsítse a családi házak építésének adminisztratív folyamatait, kevesebb bürokráciával és gyorsabb kivitelezéssel.

Az egyszerű bejelentés Magyarországon elsősorban elektronikus úton történik, és külön szabályok vonatkoznak rá. A családi házak építésére szolgáló egyszerű bejelentés folyamata az alábbi lépésekben valósul meg:

1. Tervező felkérése

  • Az építkezés megkezdése előtt egy megfelelő képesítéssel rendelkező tervezőt kell felkérni, aki elkészíti a szükséges tervdokumentációt. Fontos, hogy a tervező tisztában legyen az egyszerű bejelentési terv követelményeivel.

2. Tervdokumentáció elkészítése

  • A tervező elkészíti a családi ház teljes tervdokumentációját, amely tartalmazza az építészeti terveket, statikai terveket, valamint a műszaki leírást. A terveknek meg kell felelniük a jogszabályi előírásoknak (pl. a Helyi Építési Szabályzatnak).

3. Bejelentés az ÉTDR rendszerbe

  • Az egyszerű bejelentést az Építési és Beruházási Minisztérium által működtetett Építésügyi Hatósági Szolgáltatási Rendszerbe (ÉTDR) kell elektronikusan benyújtani. A bejelentés során a tervező feltölti a tervdokumentációt.

4. További dokumentumok csatolása

  • A bejelentéshez szükség lehet más dokumentumokra is, például:

    • Az építési telek tulajdonjogát igazoló dokumentumok,

    • Tervezői nyilatkozatok,

    • Közműszolgáltatói nyilatkozatok (ha szükséges),

    • Egyéb műszaki dokumentumok.

5. Bejelentés visszaigazolása

  • A bejelentés elküldését követően az ÉTDR rendszer automatikusan visszaigazolja a bejelentés megtörténtét. Ettől a ponttól számítva 15 napon belül megkezdhető az építkezés, amennyiben nem merül fel hatósági probléma a bejelentéssel kapcsolatban.

6. Építési napló vezetése

  • Az építkezés megkezdésekor kötelező elektronikus építési naplót vezetni. Az építési naplóba be kell jegyezni az összes építési munkafolyamatot, és dokumentálni kell az esetleges változtatásokat.

7. Kivitelezés ellenőrzése

  • A kivitelezést követően az építési hatóság jogosult helyszíni ellenőrzést végezni, hogy megvizsgálja, az épület megfelel-e a bejelentett terveknek és az előírásoknak.

8. Használatba vételi engedély

  • Az építkezés befejeztével, ha az épület teljesen elkészült, használatba vételi engedélyt kell kérni az építési hatóságtól. Ekkor a hatóság megvizsgálja, hogy a kész épület megfelel-e a tervdokumentációban foglaltaknak.

Az egyszerű bejelentés előnye, hogy gyorsabb és kevésbé bürokratikus eljárást kínál családi házak építése esetén, azonban nagyobb felelősséget ró a tervezőkre és az építtetőkre.

egyszerű bejelentéstervezés